Malerier - Hvilke faktorer afgør prisen?

Malerier - Hvilke faktorer afgør prisen?

Malerier - Hvilke faktorer afgør prisen?

Hvorfor er nogle malerier dyre, og hvorfor er andre ikke? Skyldes det prisen, motivet eller noget helt tredje?

 

Indledningsvis er her historien om et af nyere tids mere spektakulære bedragerisager indenfor kunstverdenen.

 

I 1996 henvendte en kunsthandler ved navn Glafira Rosales sig til præsidenten af New York's Knoedler Gallery, der igennem mere end 150 år havde solgt dyr kunst til velhavende personer.

 

Rosales tilbød Knoedler, at sælge malerier fra navne som Mark Rothko, Jackson Pollock og Willem de Kooning til absurde tilbudspriser - under en million dollars stykket.

 

Rosales oplyste, at hun solgte dem på vegne af en anonym samler, der havde arvet disse malerier. Knoedler fandt intet odiøst i dette, og et samarbejde blev indledt. Herefter begyndte Knoedler at sælge malerierne til millioner af dollars.

 

Dette stod på igennem 15 år, indtil en belgisk køber ved navn Pieere Lagrange hyrede én ekspert til at undersøge ægtheden af et 17 millioner dollars dyrt maleri af Jackson Pollock. som Lagrange havde købt ved Knoedler.

 

Det viste sig, at pigmenten i malingen ikke blev solgt i Pollock levetid, hvorfor det kunne konkluderes at maleriet ikke var malet af Pollock.

 

Lagrange kontaktede Knoedler og krævede sine penge retur. Nyheden spredes hurtigt og i løbet af samme år henvendte mange andre købere sig og krævede deres mange millioner retur, for hvad de beskrev som værdiløse værker. Som følge af dette lukkede New York's Knoedler Gallery. Galleriet var gået konkurs.

 

I kølvandet på fadæsen blev der kørt en straffesag, og i 2013 blev Rosales kendt skyldig i at have bedraget for 80 millioner dollars.

 

Ovenstående eksempel viser hvor svært det er at værdisætte malerier. Indtil Lagrange fik sit maleri undersøgt, var alle køberne ovenud lykkelige for deres malerier, der alle var millioner af dollars værd. Det viste sig dog, at malerierne ikke var malet af Jackson Pollock, men derimod af en 73-årig kinesisk immigrant, der malede dem i sin garage i Queens i samme stil som de kendte malere, der ufrivilligt fik lagt navn til værkerne. Kineseren var ikke kendt, og hans malerier blev derfor bedømt værdiløse. Stilen han malede i og motivet på malerierne var dog præcis det samme motiv, som folk indtil for nyligt var villige til at betaler uhyre summer for.

 

Hvad er det så der gør, at nogle malerier kan koste millioner mens andre koster kun få tusinde? Motivet, dybden i maleriet, følelserne man får frem når man kigger på et maleri er selvfølgelig alle parametre, der tæller. Men i kunstens verden er der en altoverskyggende ting, der bestemmer prisen på maleriet - signaturen i hjørnet.

 

Og hvem bestemmer så, hvis signatur der er mange penge værd - og hvis der ikke er? Det gør de store gallerier og kunsthandlere, der sammen gør et kæmpe stykke arbejde for at opretholde statussen på de nuværende profilerede kunstnere samt bygge den op på udvalgte nye kunstnere. Dette ihærdige arbejde gør, at ’state of the art’-malerier af anerkendte kunstnere er en særdeles god investering. De fleste værkers værdi går nemlig kun i én retning, og det er opad.

 

 

 

Man kan reelt sige, at gallerierne og kunsthandlerne formår at gøre bestemte kunstnere til brands på samme måde som vi eksempelvis kender ”Coca Cola” og ”Pepsi”.

 

Brands appellerer til folk, der har behov for at tiltrække opmærksomhed fra andre – og hvad skaber mere opmærksomhed end at købe et svinedyrt kunstværk? En mangemillionær, der køber en dyr yacht hører vi sjældent op, men når et maleri bliver solgt til 100 millioner kommer det ud til alle medier. Dette beskrives af mange kunsteksperter som en af de støre årsager til, at malerierne i den uvirkelig høje ende af skalaen bliver ved med at sælge – og til stadig højere og højere beløb.

  

Husk du kan altid finde en masse flotte malerier og plakater i vores shop. Her har vi et stort udvalg af blandt andet abstrakte malerier og malerier til stuen.